Dakhla - Reisverslag uit Ad Dakhla, Westelijke Sahara van tinkerbelle - WaarBenJij.nu Dakhla - Reisverslag uit Ad Dakhla, Westelijke Sahara van tinkerbelle - WaarBenJij.nu

Dakhla

Door: marieke

18 Januari 2009 | Westelijke Sahara, Ad Dakhla

Yo Yo luitjes hier weer een nieuw bericht vanuit de zinderende hitte van Dakhla.

Na een weekje rond gecruised te hebben door het oosten kwamen we aan bij de oceaan!!
Snoei harde wind, zand stuift over de weg en vormt duinen op de route..... Dikke golven slaan
tegen de stijle cliffs die de western sahara rijk is. Vlak landschap met veel zand en stof.
Rustig rijden wij een dorpje binnen dat tarfaya heet. zo´n 700 km van dakhla vandaan.

Hotelletje gevonden voor 12 euro per nacht en dan mag je niet veel verwachten. Het bed kan er net staan en het is
er vies..... Maarja het is maar voor 1 nachtje, dachten wij. Volgende dag fris op lekker ontbijten en naar strand. Kite!!
Dikke golven, vette stroming en een kudde kinderen achter ons aan om te vragen, bedelen en kijken. Te moeilijk voor mij want ik
kan me maar net staande houden in een laagje water tot aan mijn knieen. Ik bedank maar arjan pomt en gaat van start. Dikke golven met als
achter grond een oud fort wat alleen droog komt te staan als het eb is. Na een paar uur knallen gaan we het dorp in om te eten. De auto start niet meer..... oh nee!!! Een mannetje erbij en gebaard ons naar zijn garage te komen. We worden gesleept door een oud busje. Komen we bij een hokkie aan wat zo
vol staat dat je er geeneens kunt lopen. En die gaat onze auto repareren dachten wij. Maar hij kijk, sleutelt en staat ineens met de startmotor voor onze
neus. Broken zegt hij.... pffff oh nee toch. Morgen gaat hij met de bus naar Layounne(100 km verder) om onderdelen te halen en dan kunnen we weg. Jezus nog een nacht in dat ranzige hok en er is niks te doen. Er wonen zo´n 1000 mensen en hebben 1 verharde weg... nou ja we hebben geen keus. De volgende dag hangen wij als een paar kampsjaakies bij, in en rond de auto. Rond 5 uur is het echt klaar en kunnen we de auto starten. Hij loopt als een zonnetje en dat voor 60 euro! Gas maar weer op naar Dakhla. Lange wegen weinig te zien maar genieten! Rond elke 60 km een stop van de gendarme royal. Niemand spreekt engels en mijn frans is net zo goed als mijn marokkaans dus dan weet je het wel. Ze willen weten waar je vandaan komt, wat voor werk je doet en waar je heen gaat. Dus ratelen wij elke keer hetzelfde liedje met handen en voeten op. Ze glimlachen schaapachtig naar je en verdwijnen in een hokje om vervolgens weer na 5 min terug te komen en je te gebaren dat je door kunt rijden..... We zijn er al aan gewend want we zijn op 1 weg van 200 km een keer 7 maal aangehouden voor te hard rijden beweerde ze. En het koste altijd 40 euro ja ja maakt dat de kat wijs. Alle auto's voor ons met marokkaans kenteken konden door rijden en wij moesten weer aan de kant. Maar Arjan kan goed lullen en zielig kijken en heeft zich er 6x weten uit te lullen, bravo!

Dakhla einderlijk!!! Dikke vlaktes, brede lagoon met spiegel vlak water en snoei harde wind. Snel naar de camping net buiten dakhla. Arjan was hier al met barry geweest dus bekend terrein. De camping ligt in een prachtige baai met dikke golven die mooi het strand oprollen. De camping wordt beheerd door 2 locals. 1 met lang haar en 2 tanden in zijn mond en de ander met een lam handje.... Maar ze zijn lief, zorgzaam en kunnen beregoed koken. Ze zijn blij om Arjan te zien en die word ook dik geknuffeld bij aankomst. Tent opzetten en snel naar de lagoon om te kite. Helmaal top, down winder gemaakt en arjan pikt me een stuk verder weer op. Genieten!!!
De camping heeft geen stroom of stromend water dus alles gaat op gas pitjes en kaarsen. Er wordt een heerlijk tashine gemaakt voor ons en we eten in
stilte met z'n vieren in de keuken. Hun spreken slecht engels en wij geen frans maar de sfeer is super. Volgende ochtend een beetje jeu de boulen met de 2 tand en handje kijkt toe en zet thee. 's Middags weer naar de lagoon om te kite. En zo verdoen wij onze dagen.... ;-)
Op vrijdag komen er 2 vrienden van arjan aan met het vliegtuig om 3 weken met ons te komen kiten. Maar hoe het kan weet ik niet maar in Dakhla is 98% van het jaar wind en nu is het windstil.... al 10 dagen. Beetje mistig 3 dagen en zelfs regen!! Het hoort maar 1 dag per maand te regen/druppelen en nu al 2 dagen What is wrong???? 1 van de jongens kan het niet volhouden om doelloos rond te hangen en is gisternacht vertrokken terug naar huis. Hij heeft eergister nog wel gevaren maar wilde niet meer, jammer! De wind voorspelling zien er voor volgende week weer gunstig uit dus we houden vol.

Gister een sober oud en nieuw gevierd met familie van 2 tand en handje en nog een stel....rustig maar gezellig. Vandaag bloed en bloed heet maar wel lekker als je een nieuwjaars duik wilt doen ;-)

Voor de rest wens ik iedereen een heel gelukkig en gezond 2009 en dat alle dromen uit mogen komen.

Dikke kussen van Arjan en marieke