Stedentripje!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van tinkerbelle - WaarBenJij.nu Stedentripje!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van tinkerbelle - WaarBenJij.nu

Stedentripje!!

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg

12 Januari 2010 | Cuba, Havana

Daar is ze weer.... De elfstedentocht misschien in de planning en daar word ik wel zenuwachtig van want daar wil ik bij zijn!!! Nog maar ff afwachten.

Zittend langs de kant van de weg, ja ik hoor hier ook bij de hang cultuur, lekker warm in de zon,als die schijnt, starend over de weg wachtend op een lift. Het liften zelf begrijp ik niet veel van maar toch heb ik het al aardig onder de knie. Veel en lang in de berm hangen en af en toe wijzen welke richting je op wilt als er een auto voorbij komt. En laat ik het nou heerlijk vinden om langs een weg te zitten en een beetje te kijken. Ieder z´n ding! Van auto naar bus enzo reis ik door Cuba. Langs kleine huisje van beton en huisje van hout met rieten daken. Tussen rietsuiker plantages kronkelen weggetjes met hier en daar een grazen paard in de berm, eigenaar onbekend. Dan schiet de bus weer van links naar rechts op de weg niet alleen vanwege de geweldige wegen op cuba, zoveel gaten dat je nieren eruit trillen, maar ook omdat de boeren hun graan drogen op de weg. Langs grote openvlaktes met af en toe een palmboom en dan ineens een flat, nee niet zo´n gezellige mooie flat met leuke balkons, verlichte liften, bloembakjes en naamplaatjes naast elke deur met van die gehaakte rommel voor het glas van de voordeur, nee een groot blok beton in the middle of nowhere, onbewoond grijs en grauw. Fidel mag weten waarom. Horizon vervuiling noemen ze dat in NL. Dit blijft me keer op keer verbazen. De mensen lijden niet onder het communisme, iedereen is volgens mij relatief gelukkig. Ze zijn vriendelijk en vrolijk. Geen grote verschillen onderling neemt jaloezie volgens mij een eind weg. Conclusie, cubanen zijn tevreden.Rond de 70 a 80 procent van de cubanen zijn hoog opgeleid. Scholen en ziekenhuizen zijn gratis. Toch voel ik me soms een figurant in de film Oorlogs winter van Jan Terlouw, ja het is hier ook steenkoud. Maar iedereen staat hier in de rij voor een brood, vlees of melk. Ik zie nog net geen voedsel bonnen!Vind het echt tenenkrommend dat als je weet dat 1 uur vliegen hiervandaan ze alles hebben en hier weinig tot niks.
De bevolking is hier ook zeer gevarieerd publiek. Zo hebben de spanjaarden er voor gezorgd dat je duidelijke Juans en Jose hebt, de russen hebben de Borissen en Anoushkas achter gelaten en van Jamaica zijn de Leroys hier goed vertegenwoordigd.
Volgens mij is Nederland in de tijd van Joop den Uyl erg gul geweest met oude Connexion, ZWN bussen te geven aan Cuba. Zo kun je met de disco bus, 102 Amsterdam CS of Almere buiten een rondje door de stad doen.
Van Cienfuego, Trinidad naar Camaquey, ja ja al de 3e stad die ik bezoek staat op de wereld erfgoed lijst van Unesco. Ouder worden doet rare dingen met een mens.Ik doe ineens dingen waar ik 10 jaar geleden spontaan van zou zijn gaan huilen als dat op het schema zou staan.Damn en ik geniet er nog van ook kerkje hier oud geveltje daar beetje slenteren en terrasjes zitten. Ik ga steeds meer op mijn oude lui lijken.
Ik denk dat dit wel weer even genoeg info voor jullie is. Hopelijk komt de zon hier snel door en warmt het een beetje op. Voor de mensen die ooit mijn foto´s te zien krijgen. Nee niet alle foto´s zijn op 1 dag genomen maar heb gewoon al bijna 2 weken dezelfde kleren aan. Had geen warme kleren bij me dus.....
Hele dikke kussen en geniet van het ijs en als er een 11 stedentocht komt ff bellen want dan kom ik linearecta naar huis.
tjuuuuuuuss



Bernd als je huis klaar is kunnen we hier zo aan de slag met opknappen ze zijn hier overal bezig en ook allemaal oude panden. Metselen niet voor het zicht dus we kunnen aan de slag!Wil nieuwe binnen en buitenband geen nieuwe fiets.
Wendy geen skype hier... errruggg traag internet hier.
xx

  • 13 Januari 2010 - 05:47

    Wendy:

    Ben je nou alleen aan het reizen of niet, veel verwarring, weinig duidelijkheid haha. Is het misschien de kou, of toch de hitte of misschien het hangen aan de kant van de weg... Nou wat het ook is...Geniet zoveel je kan. xxx

  • 13 Januari 2010 - 08:46

    Sanne:

    Hihi, droog kloot.!! '

    Volgende week ga ik zelf eens kijken hoe het met de Juans en Jose's gaat!

    Mail je nog ff de adresjes door?

    Enjoy!! XX

  • 13 Januari 2010 - 09:56

    Ing:

    He Mariek,
    Je hebt je roeping gemist, je moet een collumn gaan schrijven, geniet erg van je verhalen. Met floortje gaat t wel. Ze is nog erg zielig en hangt erg aan mij. Heb maar de hele week vrij genomen om ze te vetroetelen.
    Dikke kus van ons, Ing

  • 13 Januari 2010 - 10:43

    Sigurd:

    Leuk Leuk Leuk mare wanneer kom je naar huis, Ik mis je xx

  • 13 Januari 2010 - 15:12

    Anna:

    Hi Mariek!

    Jee, ik had veel eerder al een x moeten inloggen. Heb nu even snel meegenoten van een twee verhaaltjes. Lees vanavond rustig thuis verder (zit nu op werk). De foto's zien er errug gezellig uit!

    Gisteren hadden wij weer een avondje...en je snapt 't al: we misten je.

    :-) Geniet nog van je laatste daagjes.

    x
    Anna

  • 16 Januari 2010 - 08:54

    Trudy:

    Hoi meisie,
    aan je laatste weekjes begonnen.. geniet er nog ff van!
    natuurlijk wens ik jou een hele vlotte thuis reis, zonder vertraging!
    hele dikke knuffels, en tot gauw, Trudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 57435

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 26 Januari 2014

Australie

31 December 2013 - 31 December 2013

Hallo noordelijk halfrond.

21 December 2013 - 22 December 2013

Kuala Lumpur

Landen bezocht: